Vrijdag 7 december 2012

Let it snow, let it snow, let it snow. Dat denk ik, als ik vanuit onze slaapkamer naar buiten kijk. Om half 11 word ik op de Wethouder van Eupenschool in Eindhoven verwacht. Zal ik op pad gaan met dit slechte weer? Ik denk aan twee andere afspraken. Eind november werd ik benaderd door Rowan. Ze studeert journalistiek en wil me graag interviewen. Ik heb Rowan voorgesteld vandaag mee te gaan naar de school waar ik ga vertellen over Guusje. Verder heb ik met mijn vriend Michel afgesproken om ook hem mee te nemen naar Eindhoven. Hij wil mij graag een keer in actie zien. Zondag vliegt hij terug naar Braziliƫ.

Langzaam richting Eindhoven. Alleen snelwegen zijn goed te berijden. Onderweg neem ik Rowan en Michel mee. Bij de Wethouder van Eupenschool worden we vriendelijk ontvangen. De kerstviering staat dit jaar in het teken van KanjerGuusje. In de grote hal spreek ik voor de oudste groepen. Het is een grote school. Er zijn meerdere klassen van een groep. De leerlingen luisteren aandachtig. Ik vertel eerst over Guusje en daarna over KanjerGuusje.

Ik nodig kinderen altijd uit om vragen te stellen. Zo ook vandaag. Tussendoor zijn er veel vragen. Als ik aan het eind opmerk of er misschien nog iemand een vraag heeft, steken veel leerlingen hun hand op. Dit zijn er te veel. Ik stel voor dat alle groepen teruggaan naar hun lokaal. Dan ga ik de groepen langs om vragen te beantwoorden.

Elk bezoek aan een school levert nieuwe inzichten op. Vandaag een vraag die ik tot nu toe nog niet had gehoord: is kanker besmettelijk? Ik kan me voorstellen dat leerlingen dit denken. Stel je voor dat de vader van je vriendje kanker heeft, dan kun je beter niet met hem spelen. Voor je het weet, heb je zelf kanker. In elke klas ga ik op dit misverstand in. Ik vertel verder dat het goed is om gewoon over kanker te praten. Anders denk je dingen die niet waar zijn.

Voor het eerst tref ik bij een schoolbezoek een survivor aan van kanker. Een meisje vertelt dat ze leukemie heeft gehad. Ze ziet er goed uit. Een mooie bos haar. Ze straalt, als ze vertelt dat het goed met haar gaat. Verder valt me op dat veel kinderen worden geconfronteerd met kanker in hun familie. Sommige leerlingen ook in hun gezin.

Aan het einde van de middag ben ik weer thuis. Samen met Yvonne loop ik naar de Bruna. We kopen vijf exemplaren van de nieuwe Libelle. Nooit gedacht een artikel te schrijven voor een damesblad. Maanden geleden werd ik benaderd door een redactrice van Libelle. Ze vertelde dat veel lezers met ons meeleven. Ook op de redactie wordt mijn blog gevolgd. De vraag werd gesteld of ik mee wilde werken aan een artikel. Gebaseerd op blogberichten van het afgelopen jaar. Zo werd ‘Dagboek van een verdrietig jaar’ geboren.