Morgen verschijnt het luisterboek KanjerGuusje

Het luisterboek KanjerGuusje verschijnt morgen. Het is dan Wereldlichtjesdag. Over de hele wereld worden kaarsen aangestoken ter nagedachtenis aan overleden kinderen. Een dag waarop Yvonne en ik als eerbetoon aan onze dochter Guusje het luisterboek willen laten verschijnen. 

De afgelopen weken heb ik hulp gekregen van mijn vriend RenĂ© van der Velden bij het inspreken van het boek. Hij heeft de opnames gemaakt en de geluidsbestanden bewerkt.  Een enorme klus. Fijn om een vriend te hebben die zoveel tijd uittrekt om mij te helpen. 

Toen we klaar waren, ging ik op zoek naar iemand die als eerste het luisterboek kon beoordelen. Op Twitter zag ik een berichtje voorbijkomen van Hilde Poorthuis. Zij luistert vaker naar boeken. Ik vroeg haar of ze bereid was als eerste kritisch te luisteren en te oordelen. Afgelopen donderdag stuurde Hilde mij de volgende e-mail:


Lieve Lowie en Yvonne,

Ik zou het simpel kunnen houden. Niemand had dit boek en Guusje meer eer aan kunnen doen. Eigenlijk, en dat zeg ik niet uit sentimentaliteit, zou er geen andere luisterversie van dit boek in omloop moeten zijn dan deze. Wat goed is kan niet beter.

Lowie ik denk dat je graag wilt weten of er nog technische fouten in het boek zitten. Ik heb zeer aandachtig geluisterd, ze zijn er niet. Daarom duurde het luisteren ook wat langer, ik wilde de ervaring niet laten vertroebelen doordat ik "een slechte dag had". Zoals jullie maar al te goed weten zijn die niet te voorspellen.

Tijdens het luisteren dacht ik regelmatig, hoe krijgt hij het voor elkaar om dit voor te lezen, dit met zoveel gevoel met de luisteraar te delen. Dat moet zwaar geweest zijn. Misschien haalde je tijdens de moeilijkste passages wel kracht uit Guusje. "Als zij haar gevecht aankon kan ik dit ook" Een eerbetoon aan haar levenskracht. Ik weet niet of je het zo ervaren hebt maar zo voelt het voor mij. Als ik  jullie was zou ik er niets meer aan veranderen, er valt niets bij te schaven, niet technisch en niet inhoudelijk.

Ik hoop dat mensen als ze dit lezen datgene leren wat jij zo vol passie uitspreekt. Wees niet bang je verdriet over de dood en verlies te delen met de mensen die het van dichtbij ervaren hebben. Verdriet tonen kan nooit een teken van zwakte zijn, hoogstens van betrokkenheid en liefde.

Ook ik weet uit ervaring hoe het voelt als mensen je ontwijken als je een dierbaar persoon hebt verloren. Jaren geleden heb ik mezelf al verboden laf te zijn, zoals jij het zo treffend uitdrukt. Ik weet hoe verbaast mensen zijn als je open met hen praat over hun verlies en verdriet. Als jij het gesprek begint. Die verbazing raakt me dan vaak nog het meest.

Jullie Guusje is een herinnering, dit boek houd op een prachtige manier haar herinnering levend. "Niets meer aan doon" Zou mijn vader als rasechte tukker gezegd hebben. Stuur het boek de wereld in en laat het tot mooie dingen leiden

Liefs Hilde