Zaterdag 3 november 2012

Om half 9 stappen we in de auto. De kinderen met tegenzin. Ze vinden het te vroeg. We rijden naar Driebergen. De Vereniging Ouders Kinderen en Kanker (VOKK) bestaat 25 jaar. We gaan naar het jubileumcongres. We hopen daar andere gezinnen te ontmoeten die we kennen via social media.

De dag is gevuld met lezingen. Er wordt veel gesproken over het nog te bouwen Prinses Máxima Centrumvoor Kinderoncologie. Daar worden zorg en onderzoek geconcentreerd. Nu zijn deze verspreid over meerdere academische ziekenhuizen in Nederland. In de toekomst verwacht men jaarlijks negenhonderd kinderen met kanker te behandelen.

De kinderen hebben een eigen programma. Dat is maar goed ook. Het is een lange zit. Op zo’n dag zijn er altijd onverwachte verrassingen. Na de lunch staat er een lezing over onderzoek op de agenda. Ik verwacht een after-lunch-dip. Een kinderarts vertelt inspirerend over onderzoek en zorg. Ik zit een half uur geboeid te luisteren en leer veel. Ik zou bijna onderzoeker willen worden. Daarna volgt een lezing over psychosociale zorg voor kinderen met kanker en hun gezin. Ik verwacht een interessant verhaal, maar haak af door de hoge snelheid waarmee gesproken wordt. Links en rechts van mij hoor ik ouders opmerkingen maken. Zij herkennen zich niet. Jammer voor zo’n belangrijk onderwerp.

Er zijn ook pauzes. Dan praat ik met lotgenoten. Het is prettig om ervaringen en emoties te delen. De VOKK organiseert elk jaar op de eerste zaterdag van november een congres. Vorig jaar op zaterdag 5 november. Toen was Guusjes uitvaart. De meeste mensen willen weten hoe het met ons gaat. Ik geef aan dat de dagen rondom Guusje sterfdag inderdaad heftig zijn. Ik herbeleef de gebeurtenissen van toen. Yvonne vult aan dat niet alleen de beelden maar ook de gevoelens van toen weer boven komen.

Vandaag krijg ik via Twitter en e-mail vragen over het maandblad Kek Mama. De abonnees hebben het novembernummer al ontvangen. Er staat een groot interview in met Yvonne en mij. Aangevuld met foto’s van ons gezin. Deze zijn begin september gemaakt. Het artikel is zes pagina’s groot. Het blad ligt nu nog niet in de winkel. Losse nummers zijn vanaf dinsdag te koop. Hieronder een foto die niet bij het artikel is geplaatst, maar wel een compleet beeld geeft van ons gezin zonder Guusje.

Foto: Benno de Wilde