Vrijdag 23 november 2012

Het inspreken van het luisterboek schiet mondjesmaat op. Tijd om er vaart achter te zetten. Daarom ga ik vandaag al vroeg de studio in. Door een technisch probleem lukt het niet om op te nemen. Misschien vanmiddag wel. Als ik de voordeur open, vraagt Yvonne waarom ik nu al thuis ben.

Thuis loop ik langs Guusjes gedenktafel. Ik zie dat onze dochter al in de sinterklaasstemming is gebracht door Yvonne. Guusje hield van het feest van Sinterklaas. Net zoals andere kinderen.



Terwijl ik bezig ben met e-mails beantwoorden, komt Hans achterom. Hij oogt witjes. Hij is ziek en gaat meteen zijn bed in. Toen ik vanmorgen bezig was met inspreken, realiseerde ik me weer hoe we vorig jaar als gezin in de ban waren van Guusjes ziekte. Totaal anders dan nu. Hans ligt boven in bed. Het zal wel goed komen.

Later in de middag kan ik weer terug naar de studio. We maken meters met inspreken. Tussendoor drinken we koffie. Mijn vriend René, die de techniek voor zijn rekening neemt, ziet dat er een wit papiertje tussen mijn ruitenwissers wappert. Ik ga kijken. Het is een parkeerboete van 85 euro. Het gebied rondom de Efteling is alleen bestemd voor vergunninghouders. Ik kom al jaren bij mijn vriend op bezoek. Dit is mijn eerste bekeuring. Ik baal.

Na het avondeten ontvang ik een berichtje van Bruna Kaatsheuvel. De boeken KanjerGuusje zijn op. Ik breng een stapeltje nieuwe exemplaren. Mooi cadeau voor Sinterklaas. Daarna terug de studio in. Na een uurtje voorlezen rinkelt mijn telefoon. Yvonne meldt dat ik vanavond afgesproken heb met Michel. Ik schrik. Dat ben ik vergeten. Ze vraagt of ik naar huis kom, want Michel zit al op de bank. Samen met zijn vrouw Giselda.

Michel en Giselda wonen in Brazilië. Samen met hun zoontje Malick logeren ze bij de ouders van Michel. De laatste keer dat we elkaar zagen was anderhalf jaar geleden in het AMC. Ik ken Michel van de middelbare school. We hebben altijd contact gehouden. We praten veel over Guusje. Giselda vindt het bijzonder om te zien hoe dichtbij Guusje nog is. Dit herkent ze niet vanuit haar Braziliaanse achtergrond. Michel heeft een geschenk meegenomen vanuit Brazilië. Hij legt het bij Guusje. Een onvolgroeide kokosnoot die te vroeg van de boom is gevallen.