Zondag 19 augustus 2012

Ik word wakker. Het is nu al erg warm in de onze slaapkamer. Ik wil gaan zwemmen. Extreem tropisch is de voorspelling voor vandaag. De Zidewinde in Sprang-Capelle opent pas om 1 uur. Meestal met een lange wachtrij voor de ingang. Zeker met deze hitte. Ik twitter dat we gaan zwemmen bij Het Run in Drunen. Ik ontvang een reactie dat het daar een chaos is met auto’s. Ik pak de laptop. Op zoek naar een alternatief en kom uit bij DeWarande in Oosterhout. Even later zit ik in de auto. Samen met Hans, Anton en Loes. Yvonne en Lisa blijven thuis. Janneke komt terug van vakantie.

Overal staan auto’s geparkeerd. Gaan we omdraaien? Nee hoor. We zijn er nu toch. Er staat een lange rij voor de ingang. We sluiten achteraan. Vijfentwintig minuten later passeren we de kassa. Zin in verkoeling. Even later dobberen we in het zwembad.

Als ik uit het water kom, constateer ik dat ik een boek vergeten ben. Ik lig op mijn handdoek naar de bladeren van de bomen te staren. Ik hoop dat onze kinderen zich goed vermaken. Toen Guusje nog leefde, stelde ik me deze vraag niet. Zij was de lijm tussen Anton en Loes. Het verschil in leeftijd tussen broer en zus is vier jaar. Guusje zat er mooi tussen.

Janneke is terug van vakantie in Limburg. Yvonne is druk met was en strijk. Na het avondeten zetten we de fietsendrager achterop de Ford. Samen met Janneke rijd ik naar Eindhoven. Daar stallen we haar fiets op het station. Morgen begint de introductieweek. Onderweg praten we over vakantie en over studeren.

Ik zit ik op de bank en schrijf dit blogbericht. Niet alleen de dood van Guusje zorgt voor veranderingen in ons gezin. Ook het ouder worden van de kinderen. Janneke gaat naar de universiteit. Anton naar de middelbare school. Loes is de enige op de basisschool. Enkele jaren terug stond er nog een opblaaszwembadje achterop ons plaatsje. Dat zien we niet meer terug. Het zou overigens wel verkoelend zijn, want de temperatuur is 24 graden. Middernacht.