Vrijdag 17 augustus 2012

Vroeg in de ochtend ontvang ik een sms van Dorien. Zij woont enkele huizen verderop in de straat. Ze vraagt of ik haar krant wil ontvangen. Vroeger las ik vaak twee kranten. ’s Ochtends het Brabants Dagblad, gekregen van Dorien, en ’s Middags het NRC Handelsblad. Op de laatste krant had ik een abonnement. Ik stuur een sms terug naar Dorien dat ik de krant niet lees. Laat dus maar zitten. Mijn abonnement op NRC heb ik een tijdje terug opgezegd. Na Guusjes overlijden haalde ik elke middag netjes de krant uit de brievenbus, maar van lezen kwam niets terecht. Daarvoor was ik een echte krantenlezer. Ik spelde het nieuws. Met de verkiezingen op komst wist ik precies wat de plannen waren van elke partij. Al maanden heb ik geen enkele interesse meer in politiek. Geen idee waarop ik zal gaan stemmen binnenkort. Geen idee wat de plannen zijn.

Yvonne is in Dongen. Ik werk thuis. ’s Middags breng ik Loes naar school. Ineens begint ze een gesprek over Guusje.

‘Wat doet Guusje nu?’
‘Ik heb geen idee.’
‘Wat zou ze in de vakantie hebben gedaan?’
‘We zullen het nooit weten.’

We lopen zwijgend door.

‘Ik wil astronaut worden.’
‘Waarom astronaut?’
‘Dan kan ik dichter bij de sterren komen.’

Ik vraag maar niets meer. Ik weet waar Loes over spreekt. Guusje is volgens haar elke nacht een ster aan de donkere hemel. Vaak kijkt ze ’s avonds naar de luncht en kiest een ster die Guusje is.
                                                 
De rest van de dag verloopt rustig. Het lukt me zelfs om de dag te eindigen met een lege mailbox. Tijdens het lezen van berichtjes, stuit ik een op een e-mail van een lezeres. Ik plaats deze op Facebook. Er komen veel reacties. Daarom publiceer ik deze e-mail ook hieronder op mijn blog.

Met een diepe zucht begin ik met het typen van deze e-mail. Woorden vliegen door mijn hoofd in een poging heldere zinnen te vormen. Deze woorden moeten een gevoel omschrijven, maar tevergeefs. Het gevoel dat ik heb na het lezen van KanjerGuusje is onmogelijk te beschrijven. Toch waag ik een poging het op papier te zetten. Ergens heerst er namelijk twijfel. Moet ik deze e-mail wel schrijven? Ja. Want Lowie schrijft in het boek dat alle woorden die recht uit het hart komen altijd goed worden ontvangen. Gelukkig maar. Nu doortypen... Zal ik condoleren? Ja. Mijn gevoel zegt me dat dit door de familie Van Gorp nog steeds zal worden gewaardeerd. Bij deze: gecondoleerd met het verlies van jullie kleine, blonde meisje. En als derde: had ik dit boek veel eerder moeten lezen? Een vette ja! Woorden, rechtstreeks uit het hart en op internet gedeeld, hebben de wereld op zijn kop gezet. Zo puur, zo direct en zo eerlijk. Mijn complimenten.

Boeken lezen is een hobby van mij. Een week geleden kon ik er niet meer onderuit: vier van de vijf boeken die ik had geleend van een vriendin waren uit. Met de kennis vooraf dat KanjerGuusje veel tranen teweeg zou brengen, is Guusje's verhaal expres tot het laatste blijven liggen. Waarschijnlijk een stukje angst die het tegen hield, maar uiteindelijk toch maar aan begonnen. 's Avonds in bed sloeg ik de eerste pagina's om. Aangekomen bij de eerste pagina van 'Donderslag - 31 maart'. Mijn vriend keek mij vanaf zij aan. "Huil je nu al? Je bent nog maar amper begonnen." "Ik weet het schat, maar ze moeten nu aan Guusje vertellen dat ze ernstig ziek is." Vanaf pagina 1 werd ik door jullie verhaal meegesleurd. Ook ik kon, net zoals veel andere lezers, het boek niet wegleggen. Op rustige momenten heb ik verder gelezen, zodat ik er volledig in op kon gaan. Vandaag, op deze zomerse dag, heb ik buiten op het balkon het boek uitgelezen. Een zonnebril op in een poging de tranen te verbergen. Ik kan nog maar één compliment bedenken: wat ontzettend knap en dapper dat jullie als gezin op deze manier afscheid hebben genomen van Guusje en haar hebben laten gaan naar een andere, rustige en pijnloze wereld. Terwijl ik bij de afscheidswoorden voor Guusje kwam vloog er een vlinder vlak langs me heen. De gedachte dat dit een teken van Guusje was, schoot door mijn hoofd. Een kleine glimlach tussen de tranen door. Dankjewel Guusje.

Als laatste wil ik nog het volgende kwijt. Onze werelden zijn verschillend: een groot gezin vs. een pas geslaagde studente voor hbo communicatie. Maar dat onze werelden zo verschillend zouden zijn, had ik nooit geweten. We wonen tenslotte hemelsbreed maar een paar kilometer van elkaar vandaan. Nooit geweten hoe die van jullie eruit ziet en voelt, maar 'dankzij' het boek weet ik dit nu wel. Iedere keer wanneer ik in Kaatsheuvel boodschappen zal doen, de naam Kaatsheuvel of het woord kinderkanker zal horen, of wellicht ooit zelf geconfronteerd zal worden met deze slopende ziekte, zal ik aan Guusje en jullie denken. Nooit meer zal ik jullie verhaal vergeten. Ik zal jullie voor altijd in mijn gedachten meedragen. Mocht deze ziekte ook mijn wereld binnen sluipen, dan hoop ik steun en troost te kunnen putten uit dit boek.