Dinsdag 10 juli 2012

Ik kom de keuken binnen. Yvonne zit samen met de kinderen aan tafel. Ze beginnen te zingen. Zo te horen is het nog vroeg. Het lijkt wel een bejaardenkoor. Ik ben jarig. Er ligt een berg cadeautjes klaar. Het uitpakken kan beginnen. Alle cadeaus hebben te maken met de zomervakantie.

Na het ontbijt ga ik nog even werken. Daarna vertrek ik samen met Yvonne, Anton en Loes naar Utrecht. Daar woont Jan-Willem. Hij is voorzitter van Stichting KanjerGuusje. Hij heeft een busje gehuurd. Er moeten spullen worden vervoerd naar het Emma Kinderziekenhuis AMC in Amsterdam.

Het Emma Kinderatelier is een mobiel atelier. De vrijwilligers trekken met een kar langs de bedden. Deze kar is oud en versleten. Op mijn verjaardag gaan Jan-Willem, Yvonne en ik een prachtig cadeau aanbieden: 2 nieuwe karren en voor 3 jaar materialen. Een gift ter waarde van 15 duizend euro. Een grote verrassing voor de vrijwilligers. Ze weten niet dat we komen.



Op de terugweg naar huis denk ik aan Guusje. We hebben zojuist Karien en Arthur verrast. Guusje was dol op die twee. Zij hebben met haar kunstwerken gemaakt waar ze trots op was.
We ontmoetten dokter Marianne en dokter Rutger. Twee artsen waarin Guusje vertrouwen had. Ze hebben alles in het werk gesteld om haar te laten leven. Helaas is dat niet gelukt.
Verder was Nanneke aanwezig. Zij is arts in opleiding. Ze kwam vaak bloedprikken en bracht leuke presentjes mee. Bijvoorbeeld posters van giraffen. Guusjes favoriete dieren.

Anton en Loes willen graag naar de McDonalds, maar Yvonne en ik hebben geen trek. We rijden naar huis. Samen eten met alle kinderen. Daarna naar boven. Aan het werk. Ik mag dan jarig zijn. Het is geen vrije dag.

Ik kom even naar beneden om taart te eten. Ik heb zomerkleding voor mijn verjaardag gekregen. Yvonne wil dat ik deze even pas. Ik merk dat mijn vrouw de slanke adonis van vroeger in gedachten had bij het aanschaffen van broeken en shirts. Dat wordt ruilen.

Het avondeten is lasagne. Speciaal voor mijn verjaardag. Daarna maak ik een boswandeling. Samen met onze hond. Genieten van de buitenlucht. Ik kijk terug op mijn verjaardag. Kaarten, sms’jes, tweets, e-mails en berichtjes op Facebook. Te veel om te kunnen beantwoorden. Zo anders dan vroeger. Dat geldt ook voor de cadeaus. Het mooiste niet ontvangen maar geschonken. Dankzij donaties en kopers van het boek. Samen voor kinderen met kanker. Namens KanjerGuusje.