Vrijdag 4 mei 2012

Rustig opstaan en aan het werk. Vandaag thuis. Tussendoor even boeken brengen naar Bruna Kaatsheuvel. Ondernemer Frank wil volgende week een cheque overhandigen. Gebaseerd op de verkopen van de eerste druk in zijn winkel. Hoeveel? Dat wil hij nog niet zeggen. Hij lacht. Het is meer dan hij vooraf had ingeschat. Ik ben benieuwd hoeveel boeken hij nog gaat verkopen van de tweede druk.

Rond lunchtijd gaat de telefoon. Het is Janet. Zij verzorgde de uitvaart van Guusje. De aanvraag bij haar werkgever DELA voor een bijdrage aan Stichting KanjerGuusje is gehonoreerd. Ze zegt het bedrag. Ik vraag haar om het te herhalen. Ik heb het goed gehoord: 4000 euro. Dat is een jaar materialen voor het Emma Kinderatelier. Prachtig.

Tijdens het werken komt Yvonne af en toe enthousiast binnenlopen. De eerste aanvragen voor gesigneerde exemplaren komen binnen op bestel@kanjerguusje.nl. Als ik kijk naar de meer dan duizend boekreacties, dan constateer ik dat het merendeel afkomstig is van vrouwen. Kan me goed voorstellen dat KanjerGuusje geschonken wordt voor Moederdag. Volgens Yvonne klopt dat. Ze leest het in de e-mails van de bestellingen.

Na het avondeten zijn we uitgenodigd door Melanie en Dennis. Ze trouwden twee weken geleden. Ze vroegen hun bruiloftsgasten niet om cadeaus. Ze wilden een bijdrage voor Stichting KanjerGuusje. De gasten gaven daar gehoor aan en schonken in totaal 4500 euro. Het lijkt wel een jackpot voor KanjerGuusje vandaag. De vrijgevigheid raakt me. Niet kiezen voor jezelf maar voor het welzijn van anderen. Het lijkt soms niet te passen in de ik-tijd.

Thuis verricht ik werkzaamheden voor de uitgeverij. Ondernemen is druk, maar het gaat uiteindelijk om het goede doel. Ik krijg er energie van.

Naast alle positieve gebeurtenissen zijn mijn gedachten vaak bij Guusje. Denk aan vorig jaar. De vooravond van de grote operatie. Toen er nog hoop was op genezing. Toen ik Guusje nog voor kon lezen. Haar kon zoenen en we beiden tegen elkaar riepen: ‘Slaap lekker. Welterusten. Tot morgen. Doei dag.’ Morgen zou alles beter zijn.