Woensdag 18 april 2012

Als ik wakker word, denk ik aan Guusje. Ik ben niet de enige vader die zo ontwaakt. Door Twitter, Blog en Facebook weet ik dat er meer ouders in hetzelfde schuitje zitten. Ik denk aan een blogbericht van Andrea. Ze schreef het gisteren. Zes weken zonder Kevin. Het zou zo uit mijn pen kunnen komen. Ik ben er stil van.

Het wordt me steeds duidelijker. Ouders van overleden kinderen delen bepaalde gevoelens en ervaringen. Het boek KanjerGuusje gaat over de wereld van kanjers (kinderen met kanker). Mijn blog gaat tegenwoordig over de wereld van koesterkinderen (overleden kinderen). Ieder mens is uniek. Mijn blog gaat dus over mijn wereld. Uit reacties via e-mail of Facebook blijkt wel dat mijn gevoelens en ervaringen overeenkomen met die van andere ouders.

Ik schrijf en vertel graag. Toch merk ik dat veel mensen bang zijn dat ik bij een lezing een zwaarmoedig en emotioneel betoog houd. Het tegendeel is waar. Ik spreek zoals ik schrijf. Dit wordt bevestigd door een reactie die ik vandaag ontvang. Geschreven door Judith. Zij is huismanager van het Ronald McDonald Huis in Utrecht. Een deel van haar reactie:

We krijgen van onze vrijwilligers veel mooie reacties op de informatieavond. We vonden het heel waardevol dat je bij ons je verhaal wilde doen. Veel van onze vrijwilligers hebben zelf ook al het nodige 'in hun rugzak' dus we vonden het belangrijk dat de avond niet te zwaar werd. Maar dat werd het niet.  

Ik weet dat kanker en dood, zeker bij kinderen, moeilijke onderwerpen zijn voor veel mensen. Dat begrijp ik. Ik was zo’n mens. Door Guusjes ziekte en overlijden ben ik veranderd. Ik wist ook niet hoe je om moest gaan met ouders die een ernstig ziek kind hadden. Ik had ook moeite om mensen aan te spreken die een kind hadden verloren. Ik merk dat erover praten mensen kan helpen. Bespreekbaar maken van de taboes. Deuren openen van de wereld van kanjers. De wereld van koesterkinderen. Ik wil mensen kennis laten maken met deze werelden. Vertellen wat er met gezinnen gebeurt bij kanker en dood van een kind. Wat betekent het voor een gezin? Hoe ga je om met gezinsleden die dit overkomt? Wat kun je voor ze doen? Hoe bied je steun?

Vandaag werk ik op kantoor in Utrecht. Als ik thuiskom, rest mij de overschot van het avondeten. Ik bespreek met Yvonne de definitieve versie van de tweede druk van KanjerGuusje. We zij beiden tevreden.

De avond verloopt rustig. Ik heb tijd om papieren te lezen en e-mails te beantwoorden. Aan het eind van de avond is bijna alles weggewerkt. Dat geeft een opgeruimd gevoel. Ik zou blij moeten zijn, maar het gevoel van missen overheerst.

Vandaag zat ik in de auto. Geen zin in radio. Wel in muziek van de uitvaart. De openingstune van Harry Potter. Ik zag Guusje. Op een bezemsteel. Vliegend door de lucht. In een zwarte cape. Ze kwam dichterbij. Ze lachte. Ik zag dat ze gelukkig was. Ik zag dat ze genoot.