Donderdag 15 maart 2012

Janneke is het eerste lesuur vrij. Dat komt goed uit. Yvonne en ik zijn vroeg de deur uit. Geen tijd om Loes en Anton naar school te brengen. De autoradio aan. Over de omgekomen Belgische kinderen. Ik luister anders dan vroeger. Het bericht doet pijn. Ik schakel over op CD. Dichterbij de hemel kom ik niet. De tranen zitten hoog vandaag.

Op mijn telefoon lees een e-mail: ‘Breaking news’ voor bibliotheken




Ik begrijp de boodschap niet. Ik vraag de afzender wat het bericht inhoudt. Ik ontvang een antwoord met hierin de volgende zin:

Breaking news gaat vaak over een boek dat ineens in de bekendheid staat meestal omdat de auteur bij p en w, de wereld draait door, etc. is geweest.

Dat is grappig. Ik ben helemaal niet bij 'Pauw en Witteman' of 'De Wereld Draait Door' geweest. Ik zou best willen. De afzender complimenteert me dat het gelukt is om in de belangstelling te komen zonder deze televisieprogramma’s.
KanjerGuusje is beschikbaar voor alle bibliotheken. Goed nieuws.



Het is een drukke werkdag. Buiten is het mooi weer. Zes leerlingen en een docent van het Connect College fietsen vandaag meer dan honderd kilometer voor Stichting KanjerGuusje. Helaas kunnen Yvonne en ik ze niet ontvangen bij hun eindbestemming: Villa Pardoes. Gelukkig is er een vervangend comité. De leerlingen hebben een cheque bij zich: 1527 euro. Een bedrag om even stil van te worden.




Yvonne en ik rijden samen naar Breda. Onderweg praten we over Guusje. Ze is er niet meer. Ik kan het maar niet bevatten. Yvonne ook niet. Vorig jaar ging Guusje naar bed. Paracetamol op. Lekker slapen. Morgen de verjaardag van de juf. Guusje had er zin in. Feest.

We lopen naar binnen bij Selexyz. Er staat een orkest te spelen. Een vriendelijke dame neemt ons mee. Ik denk naar achteren om de jassen op te hangen. Hoop dat de mensen blijven die nu bij het orkest staan. Ineens zie ik een groep mensen. Ze hebben KanjerGuusjes in hun handen. Komen die allemaal voor mij?


Het orkest is klaar. Ik mag beginnen. Ik vertel over een jaar geleden. Hoe plotseling je leven kan veranderen. Over de wereld van kinderen met kanker. Ik lees passages voor. Besluit tijdig te stoppen. Zou het lukken om al die boeken te signeren voor sluitingstijd?


Het is gezellig. Drankjes en hapjes. Fijne gesprekken. Ik probeer bij iedereen een persoonlijke boodschap in KanjerGuusje te schrijven. Een kwartier voor sluitingstijd komt een dame me waarschuwen. Ik moet doorwerken.