Emotionele steun en tips, dankzij Twitter en weblog

,,Mensen kunnen via social media zoveel warmte doorgeven, ongelofelijk.” Als vader Lowie van Gorp uit Kaatsheuvel eind maart 2011 te horen krijgt dat zijn dochter Guusje een zeldzame vorm van kanker heeft, verandert zijn wereld. Hij begint een weblog www.kanjerguusje.nl. Aanvankelijk bedoeld om verlost te zijn van de vele telefoontjes, sms-berichtjes en e-mails. ,,Ik kon ze niet allemaal beantwoorden. Het was een bombardement, ik werd er gek van. Iemand vroeg: ‘Waarom begin je geen weblog?’ Dat ben ik gaan doen. Ik ben gaan opschrijven wat ik zag bij Guusje.”
De Kaatsheuvelnaar wist wat hij als ouder meemaakte op zo’n aangrijpende wijze te verwoorden, dat het blog al snel vele bezoekers kreeg. Dochter Guusje overleed 30 oktober; tien jaar jong. Na haar overlijden werd ze trending topic op berichtenwebsite Twitter: de kreet ‘KanjerGuusje’ werd wereldwijd zo vaak herhaald dat hij in het lijstje meest gebruikte termen kwam.
Van Gorp houdt zijn online dagboek nog steeds bij. Onlangs werden de verhalen in boekvorm uitgebracht: KanjerGuusje, mijn leven is van mij. Vandaag, Wereldkankerdag, is de schrijver in Heerenveen om het boek te signeren.
Via Twitter doen Lowie en zijn echtgenote Yvonne ook contacten op met ouders die in eenzelfde situatie hebben gezeten. ,,In onze omgeving zijn gelukkig niet veel mensen die een kind verloren hebben. Maar in heel Nederland wel. Via social media hebben we contacten opgedaan met mensen die hetzelfde hebben doorgemaakt. Toen het bijvoorbeeld met Guusje heel slecht ging kreeg ik van een vader de tip om op dat moment veel foto’s van haar te maken, ook na het overlijden. Als ik die foto’s weer terugzie, weet ik dat het goed was. Dat ze toen rust had.
En het zijn soms ook de kleine dingen: aan de stoel van Guusje heb ik na haar overlijden een heliumballon vastgeknoopt. Mijn vrouw twitterde dat-ie leeg was. Kregen we spontaan drie ballonnen toegestuurd.”
Naast emotionele steun kwamen er via Twitter en het weblog ook tips over praktische zaken. ,,Ik wist bijvoorbeeld niet dat je kilometervergoeding kon krijgen voor de ritten naar het AMC.”
Lezingen
Van Gorp wil in de toekomst lezingen gaan geven over hoe websites als Facebook en Twitter tot steun kunnen zijn. ,,En ik wil ook vertellen over wat er gebeurt als je kind ernstig ziek is en over hoe het leven daarna verder gaat.”
Nog een ontdekking die Van Gorp deed was dat hij, door zijn verhaal te vertellen, geld kon ophalen voor het goede doel. ,,Bij de vereniging Ouders, kinderen en kanker kwamen giften binnen onder vermelding van KanjerGuusje. Dat is ook een van de redenen geweest om het weblog in boekvorm uit te brengen. Daarnaast is het boek - voor ons - een monumentje voor onze dochter.”
Per boek gaat er drie euro naar de stichting KanjerGuusje, een stichting die tot doel heeft zorg voor kinderen met kanker en hun naasten te ondersteunen.

* Lowie van Gorp signeert zijn boek vanmiddag in de Bruna aan de Dracht in Heerenveen. Hij is daar van twee tot drie uur.


Uit het Friesch Dagblad, gepubliceerd op 4 februari, door Anja Mast