Woensdag 25 januari 2012

Vandaag naar kantoor. Het is rustig op de weg. Ik voel me duf. Vanmorgen werd ik wakker met de verwarming op de slaapkamer aan. Veel koffiedrinken helpt. Op mijn werk voer ik een telefoongesprek met een Amerikaan. We hebben in het verleden samengewerkt. Hij kent mijn blog. Ik maak de opmerking dat ik niet wist dat zijn Nederlands zo goed is. Hij vraagt of ik heb gehoord van de vertaalfunctie in Google. Door hiervan gebruik te maken leeft hij met ons gezin mee.

Halverwege de middag bericht van Yvonne. Ze is naar de Theresiaschool geweest. De kerstmarkt heeft 800 euro opgebracht. De helft voor Stichting KanjerGuusje. Ter nagedachtenis aan Guusje. De andere helft voor KWF Kankerbestrijding. Ter nagedachtenis van Anouk, de moeder van Justin. Anouk overleed drie dagen eerder dan Guusje. Justin is een klasgenoot van Guusje.

Anton, Yvonne, Loes, Mariƫlle (KWF), Justin, Ronald (vader van Justin)
Justin verliest zijn moeder. Loes en Anton hun zusje. Ook de levens van deze kinderen zijn veranderd. Iemand vroeg aan Lisa: ‘Je hebt toch wel een groot feest gehad toen je 16 werd.’ Onze dochter antwoordde: ‘Daar had ik geen zin in.’ Haar zusje was nog geen vier weken dood.
Ik hoor vaak dat we het gezellig moeten maken voor onze kinderen. Dat niet alles om de dood van Guusje mag draaien. Een aantrekkelijke gedachte. Yvonne en ik laten alles doorgaan: sinterklaas, kerstmis, verjaardagen. We maken het gezellig. Het is echter wel gezellig ‘zonder Guusje’. Dus anders dan ‘met Guusje’. Dat gevoel hebben niet alleen Yvonne en ik. Dat hebben onze kinderen ook. Yvonne en ik missen ons kind. Zij missen hun zusje.

Als ik de keuken binnenstap, is iedereen bijna klaar met eten. We eten macaroni. Geen favoriet voedsel. Er is genoeg over. Voor mij en voor de buren, als ze aan zouden willen schuiven.

’s Avonds zit ik op de bank. Laptop op schoot. Weer veel e-mails. Het lukt niet om alles te lezen. Ik kom wel op mooie websites terecht. Hieronder twee tips.

Sandy’s gekrabbel met een mooi bericht over KanjerGuusje.

De nieuwe site van de KanjerKetting. Hierop verhalen over kanjers. Ook over Guusje.

Vanavond heb ik contact met de Social Media Club van Tilburg. Deze organiseert een bijeenkomst op maandagavond 13 februari. Thema is ‘sociale media in de zorg’. Ik ga spreken. Onder andere over steun door sociale media. Tijdens Guusje’s ziekte en na haar overlijden.