Vrijdag 6 januari 2012

Vandaag niet naar kantoor. Ik was gisteravond helemaal op. Daarom deze ochtend geen wekker. Te laat uit bed. Ik kom maar niet uit de startblokken.

De bel gaat. Yvonne doet open. Ze neemt een bos bloemen in ontvangst. Ik vraag waarom we een bos bloemen ontvangen. Yvonne zegt dat de bos voor mij is. Voor mij? Bloemen? Ik kijk naar het kaartje. Winnaar van de Selexyz Publieksprijs 'Beste boek van 2011'. Voor het verhaal over Guusje.




Ik ontvang veel complimenten. Vooral via Twitter, op Facebook en in e-mails. Ik denk terug aan begin december. De twijfel. De onzekerheid. Vinden mensen het boek wel mooi? Het begint tot me door te dringen. De tweede plaats in de top van Bruna. De titel Twitteraar van het Jaar. De Publieksprijs bij Selexyz. Mensen, jong en oud, sluiten Guusje in hun hart. Een eerbetoon aan ons kleine blonde meisje.

De hele dag ben ik aan het rommelen. Met kleine dingen ben ik te lang bezig. Ik ben weinig productief. Aan het einde van de middag rijd ik samen met Yvonne naar Amersfoort. Vanavond signeersessie bij Bruna. Een sympathieke eigenaar. Hij heeft het boek niet gelezen. Wel doneert hij per verkocht exemplaar een extra bedrag aan Stichting KanjerGuusje.

Guusje overleed op 30 oktober. In de kamer naast Guusje lag een jongen. Zijn vader staat ineens voor mijn tafeltje. Een bijzondere ontmoeting. Zeker omdat de vader weet dat zijn zoon zal sterven. Leven tussen hoop en vrees. Je wil er niet aan denken, maar sommige mensen kunnen niet anders. Ze hebben niets te willen. Ik spreek de wens uit dat de vader zo lang mogelijk van zijn zoon kan genieten. Vader merkt op: ‘Maar niet tegen elke prijs. Er moet wel sprake zijn van kwaliteit van leven.’ Deze man houdt van zijn kind. Dat hoor ik. Dat zie ik. Worstelen met het onmogelijke: loslaten van zijn zoon.

De hele avond gesprekken met lezers. Signeren van boeken. Op weg naar huis kijken Yvonne en ik terug. Moe en tevreden. Warme ontmoetingen. Mensen met een verhaal. Telkens een ander verhaal. KanjerGuusje brengt het mooiste in mensen naar boven.