Donderdag 26 janauari 2012

Yvonne staat vroeg op. Ze heeft om 8 uur een afspraak op haar werk. Ik heb moeite met wakker worden. Geen ochtendmens. Koffie is nodig om wakker te worden. Daarna een wandeling naar school voor een frisse neus. De rest van de ochtend werk ik. Thuis op de bank.

Om 11 uur is Yvonne thuis. Onze huisarts komt op bezoek. De eerste keer na het overlijden van Guusje. We praten over de situatie. Onze huisarts weet emoties goed te benoemen. We hebben Guusje moeten laten gaan. Geen keuze. Als ouders machteloos toekijken. Toch het beste voor Guusje. Ons gezin is een puzzel. Acht stukken. Eén ervan ontbreekt. Het gevoel van gemis. Onomkeerbaar voor altijd. Hiermee omgaan. Hoe doe je dat? Ieder mens is anders. Het kost tijd om hierin een weg te vinden. Veel tijd.

We spreken over onze kinderen. Vijf individuen. Verschillende leeftijden. Andere karakters. De een zal graag over Guusje willen praten. De ander juist niet. Hoe gaat het met onze kinderen? Die vraag wordt me vaak gesteld. Het is een goede vraag, maar wat is het antwoord? Ik geef vaak antwoord door een tegenvraag te stellen: hoe gaat het met jouw kinderen?

Na de lunch bel ik met de psycholoog van het Emma Kinderziekenhuis. Ze heeft Yvonne en mij vaak goede adviezen gegeven. Misschien kan ze nu ook helpen. We zijn met zeven personen terecht gekomen in een onbekende wereld. Zeven individuen. Zeven verschillende karakters. Zoekend naar een weg. In een wereld zonder Guusje.

Vandaag hebben Yvonne en ik ook nog een gesprek op de Theresiaschool, de basisschool van onze kinderen. De school geeft Anton en Loes de ruimte om over hun gevoelens te praten. Ik vraag me wel eens af hoe het op de middelbare school van onze kinderen is. Zou daar ooit wel eens iemand vragen hoe het met onze kinderen gaat? Binnenkort eens informeren.

Lisa heeft vandaag geen school. Hans slechts enkele uren. Veel docenten in het middelbaar onderwijs staken. Janneke maakt van de gelegenheid gebruik om mee te lopen op de TU Eindhoven. Na het avondeten komt ze stralend thuis. De keuze voor een vervolgstudie is vandaag gemaakt: Industrial Design.

Als ik terugkijk op vandaag, dan zie ik op tafel mooie cadeautjes liggen. Gekregen van mensen die ons een goed hart toedragen. Verder mooie e-mails en tweets. Een voorbeeld:

Beste meneer Van Gorp dankzij uw boek weet ik nu zeker dat ik op de kinderoncologie afdeling van het ziekenhuis wil gaan werken.