Zaterdag 24 december 2011

Lekker uitslapen. Geen wekker deze ochtend. Na tienen staan Yvonne en ik bij de bakker. De boodschappenkar wordt volgeladen voor het kerstfeest. Daarna door naar de Bruna. We kopen een Algemeen Dagblad. Daarin staat een artikel over Yvonne en mij. Een serie van mensen die dit jaar anders kerst vieren dan vorig jaar. Ik signeer drie boeken. Leuk om te doen.

Het boek over Guusje is de Bruna Top 10 binnengekomen. Een geweldig resultaat. Zeker omdat het aanbod in het begin beperkt was. Verder heeft KanjerGuusje minder dagen in de winkels gelegen dan andere boeken die ook meedingen naar een plaatsje in de top. Ik had nooit kunnen denken dat mijn boek landelijk de top zou bereiken. Ik ben erg blij. KanjerGuusje staat komende week prominent in de rode toren. In elke Bruna in Nederland.


Thuis slaat de stemming om. Als ik het artikel in het Algemeen Dagblad lees, struikel ik over de formulering dat Guusje een vorm van longkanker had. Ik ben boos. Ik heb vooraf om inzage gevraagd en gekregen en ik heb het woord ‘longkanker’ vervangen door ‘kanker’. Guusje had last van een zeldzame vasculaire tumor. Dit is de tweede keer dat ik het Algemeen Dagblad domme fouten zie maken. Eerder veranderde de redactie Guusje’s achternaam in Van Dorp. Dit is minder erg dan wat ze nu hebben gedaan met haar ziekte, maar het geeft wel aan hoe onzorgvuldig het Algemeen Dagblad werkt. Andere kranten van Telegraaf tot Brabants Dagblad verdienen een compliment. De samenwerking met deze kranten verliep vlekkeloos. Het Algemeen Dagblad blundert en stelt me teleur.

’s Middags ga ik met Yvonne naar fotograaf RPQ in de Hoofdstraat. We laten voor elk kind een foto afdrukken. Voor op het nachtkastje. Als we fotolijstjes uitzoeken, zie ik tranen bij Yvonne. Het ontbreken van Guusje komt binnen. Ook bij mij. Ineens voel ik dat het kerstmis is.

Het gevoel van missen komt terug tijdens het avondeten. Zoals elk jaar in de keuken. Weinig licht. Waxinelichtjes op tafel. Een lege stoel naast mij. Geen bord maar vier lichtjes in kleurige glaasjes. Bijna mooi. We delen brood en praten over gezellige dingen. Aan het eind geef ik elk kind een foto.

Anton en Guusje 
Lisa en Guusje

Guusje en Janneke

Loes en Guusje

Hans en Guusje

’s Avonds op de bank lees ik e-mails van lezers. Veel complimenten. Ik verzamel mooie citaten in een documentje. Als ik na middernacht naar buiten loop, valt me op hoe rustig het is op straat. Kerstavond. Bijna stil.