Woensdag 28 december 2011

Er ligt een enveloppe op mijn bureau. De verantwoording van het persoonsgebonden budget (PGB). Hiermee was het mogelijk zorg in te kopen voor Guusje. Lindy zorgde voor Guusje. Lindy kreeg betaald vanuit het PGB. Door het PGB was het mogelijk dat Yvonne en ik bleven werken. Zonder PGB had een van ons moeten stoppen. Ik zie er tegenop. Binnen ons huishouden neem ik de administratie voor mijn rekening. Met grote tegenzin begin ik. Een uur later ben ik klaar. Sneller dan verwacht.

’s Middags zijn we uitgenodigd bij Deseo voor een chocholadeworkshop. Yvonne en onze kinderen vermaken zich met het maken van de mooiste creaties. Lisa heeft talent. Ik vul de tijd met praten.





De mailbox van boek@kanjerguusje.nl loopt steeds voller. Ik lees een aantal berichtjes. Vanavond een parel van een e-mail. Het boek over Guusje heeft ervoor gezorgd dat een vader is gaan praten over zijn kind dat veertig jaar geleden stierf aan kanker. Het boek maakt veel los bij veel mensen. Dat doet me goed.

Er is vraag naar signeersessies. Er stond al een sessie gepland in Rijen op 14 januari. Vandaag komen er twee bij. Op 6 januari in Amersfoort en op 21 januari in Leiden. Het overzicht vind je op dit blog. Boekwinkels die interesse hebben, kunnen een mailtje sturen naar iksteun@kanjerguusje.nl. Ik hoop dat er nog enkele bijkomen. Ook voor lezingen ben ik in.

’s Avonds neem ik de stapel kerstkaarten door. Voor het eerst in jaren hebben we geen kaarten verstuurd. Ik had het idee om dit jaar een mooie kaart te maken over Guusje’s wensreis. Zag het al helemaal voor me. Als ik nu denk aan haar wensreis, dan zie ik Guusje opgebaard in de kamer liggen. Aan de ene zijde Janneke. Aan de andere Lisa. Beiden houden ze een hand vast van Guusje. Dat is het beeld in mijn hoofd.

Ik vind het fantastisch als mensen geen kaarten versturen en geld doneren aan goede doelen, bijvoorbeeld Stichting KanjerGuusje. Toch geven de kaarten die ik vanavond lees mij een warm gevoel. Menselijke warmte. Vaak zijn de handgeschreven teksten eenvoudig mooi en daarom juist zo krachtig.

Nog één kaart te schrijven, de laatste
Nog één kaart over, met engeltjes
Die moet dan toch echt voor jullie zijn
Geen idee wat ik er in moet zetten
Of eigenlijk wel
Gewoon hetzelfde als bij iedereen
Gezellige kerstdagen en veel geluk in 2012
Wat dat is wat we jullie wensen

Voorheen waren dit zinnen die ik voor kennisgeving aannam. Nu raken ze mij. De afzender en de geadresseerde. Lotgenoten. Woorden met gevoel.