Maandag 19 december 2011

Donderdagavond is er op de basisschool een kerstmarkt. De opbrengst ondersteunt twee doelen: KanjerGuusje en KWF. Deze ochtend vertel ik bij de groepen 4 t/m 8 over Stichting KanjerGuusje. Ik begin in groep 7. Dit is de klas van Guusje. Als ik binnenkom, leidt juf Bianca een kringgesprek. Wat voor leuke dingen heb je in het weekend gedaan? Ik ga achterin het klaslokaal zitten. Dit is confronterend. Wat voor leuke dingen heb je gedaan? Guusje heeft helemaal geen leuke dingen gedaan. Guusje zal nooit geen leuke dingen meer doen. Guusje is dood en komt nooit meer terug in deze groep. Ze heeft nog wel haar eigen plaatsje. Dat is zo fijn. Dat is heel belangrijk. Al is het alleen maar voor mij, haar papa.

Dan is het woord aan mij. Ik vraag of Justin samen met mij het woord wil doen. Ik overval hem hiermee. Geen probleem. Ik leg uit dat Justin net als ik door kanker iemand ontzettend moet missen. Hij zijn mama. Ik onze dochter. Ik stel vragen aan Justin. Zo laat ik hem het een en ander vertellen. De klasgenootjes horen dat Justin zijn moeder elke dag mist. Vooral ’s avonds.

We kijken we naar het filmpje dat afgelopen zaterdag op TV is uitgezonden door Hart van Nederland. Ik vertel een en ander over Stichting KanjerGuusje. De leerlingen stellen vragen. Onder het motto ‘ vraag maar wat je wil weten, want geen enkele vraag is raar’ komen de leerlingen los. Veel over doodgaan.

Om kwart voor 12 kom ik naar buiten. Ik heb moeite om alle klassen binnen de tijd langs te kunnen gaan. Met name groep 8 heeft veel vragen. Het is fijn om te doen. Kinderen spreken heel makkelijk over ziekte en dood.

Als ik thuis ben, ben ik moe. ’s Middags laat ik de hond uit en twitter ik veel. Ik zie dat KanjerGuusje nu zelfs op de homepage staat van Bruna.nl. Via Twitter tonen mensen hun aangeschaft exemplaar van het boek.

Aan het eind van de middag vertrekken Yvonne en ik richting Amersfoort. Het is enorm druk op de weg. Een dikke file tussen Utrecht en Amersfoort. ’s Avonds eerst een lezing en daarna signeren. Ik ontmoet veel mensen die ik via Twitter ken. Ik heb met de uitgever afgestemd dat de lezing een half uur zou duren. Anderhalf uur later sta ik nog voor de groep. Ook voor het signeren neem ik de tijd. Het is prettig om met bloglezers te praten. Een dankbare avond.

Onderweg terug naar huis is het slecht weer. Veel regen en natte sneeuw. Als we de straat inrijden, valt het Yvonne op dat de vlaggenmast met kerstster buiten hangt. Zo passen we weer bij de andere huizen in onze straat. Binnen is de huiskamer versierd in kerstsfeer. Een cadeautje van Janneke bij thuiskomst.