Woensdag 5 oktober 2011

Een slechte nacht. Echt waardeloos. Guusje wil niet naar school. Ze voelt zich beroerd. Yvonne gaat met Guusje naar het AMC voor bestraling. De afspraak staat voor vanmiddag. Onze dochter zou in de ochtend naar school kunnen gaan, maar het gaat niet. Ze moet vaak overgeven. Dat kan er ook nog wel bij. Balen!

Ik ga werken en vertrek naar Eindhoven. De hele dag ben ik op school. Vrijdag hebben mijn klassen repetities en schoolexamens. Daarvoor regel ik het een en ander. Dat kost tijd.

Om half 6 ben ik weer thuis. Guusje ligt op de bank. Ze oogt ziek. Yvonne vertelt dat ze gesproken heeft met de radiotherapeut. Deze vertelde dat het overgeven een bijwerking kan zijn van de combinatie bestralen en medicijnen.

De radiotherapeut heeft contact opgenomen met de kinderoncoloog. Samen hebben ze besloten om Guusje een extra medicijn te geven. Speciaal tegen het overgeven. Hopelijk helpt het. Aankomen in gewicht is moeilijk, als je steeds je eten uitspuugt.

Tijdens het avondeten zijn onze kinderen druk. Met name Loes. Ze is volgende week jarig en kan nergens anders over praten. De hele dag gaat het over haar verjaardag. Ze doet me erg denken aan Lisa. Die kon ook nergens anders over praten toen ze zou oud was. Hoewel Lisa jarig is in november, praatte ze er al over in het voorjaar.
Loes wordt 8 jaar op 11 oktober en Lisa wordt 16 op 25 november. Mijn gedachten over de overeenkomst tussen Loes en Lisa zijn nog maar net koud of Lisa pakt ineens haar telefoon. Ik vraag waarom er tijdens het eten een telefoon op tafel verschijnt. Lisa legt uit dat daarop een lijstje staat met … cadeaus die ze graag wil hebben voor haar verjaardag. Ze verandert nooit.

Yvonne is moe en heeft geen zin om te koken. We eten gebakken ei. Guusje kiest voor een boterham met stroop. Het kost haar moeite om deze naar binnen te werken. Ze is allesbehalve vrolijk. Laten we hopen dat slapen vannacht beter gaat.