Zaterdag 24 september 2011

Voordat ik vertrek naar de kapper, loop ik naar boven. Yvonne ligt in bed. Loes links en Guusje rechts van haar. De meiden vertellen over de verjaardagen van gisteravond. Beiden hebben een geweldige avond gehad. Vooral de griezeltocht heeft veel indruk gemaakt. Elk detail komt voorbij. Ik kus mama en de meiden en ga naar de kapper. Naar Nancy. Mijn vaste kapster. Al meer dan twintig jaar.

Als ik thuis ben, koffie met Yvonne. Wat gaan we vandaag doen? Het belangrijkste onderwerp is Guusje. Gaan we iets leuks doen met haar? De laatste jaren waren we daar niet bewust mee bezig. Tegenwoordig wel. Afgelopen week merkten we dat bij Guusje ‘de rek eruit is’. Ze kijkt enorm uit naar de verrassing van Doe Een Wens. Het duurt echter nog een hele tijd voordat haar grootste wens in vervulling zal gaan. Ook op korte termijn moeten we zorgen dat we haar dingen aanbieden waar ze naar uit kan kijken. Yvonne en ik besluiten om vanmiddag naar een terras met speeltuin te gaan. Het wordt De FinanciĆ«n in Loon op Zand. Daar kun je midgetgolf spelen. Guusje en Loes mogen ieder een vriendin meenemen. Onze dochters gaan meteen bellen.

’s Middags zitten Yvonne en ik op terras. Onze dochters spelen midgetgolf. Guusje met vriendin Annabel. Loes met Karlijn. Het is een hele gezellige middag. De zon schijnt uitbundig. We zijn genoodzaakt in de schaduw te gaan zitten. Yvonne en ik genieten. Guusje speelt de hele middag met Annabel. Ze zit nauwelijks in haar rolstoel.

Aan het einde van de middag komt mijn tante Thea met haar man Jan langslopen. Een mooie gelegenheid om gezellig bij te praten. Niet lang. Guusje is erg moe. We moeten snel naar huis, want om 6 uur hebben we een volgende afspraak. Even rusten is noodzaak voor ons kleine blonde meisje.

’s Avonds wokken. Samen met de schoonfamilie. Een groot gezelschap. Yvonne’s ouders hebben twee kinderen. Die hebben gezorgd voor maar liefst tien kleinkinderen. Yvonne zes en haar broer vier. Een grote familie.
Het is Guusje die ons duidelijk maakt dat we tegen 9 uur naar huis moeten. Ze is helemaal op. Als ze thuiskomt, ligt ze voordat ze zich uitkleedt al op bed. Ze kan niet meer.