Donderdag 16 juni 2011

Vandaag sta ik heel vroeg op. Al voor 6 uur. Onze Amerikaanse huisgenoot Rebecca gaat terug naar de VS. Rond 6.15 uur zijn we bij het Moller in Waalwijk. Volgens Amerikaans gebruik wordt er wat ‘afgehugd’ tussen de leerlingen en ouders. De bus vertrekt. Terug naar huis. Zal ik weer naar bed gaan? Nee dat kan niet. Yvonne gaat vandaag naar haar werk. Voor het eerst sinds lange tijd. Ze twijfelt over de auto waarmee ze zal gaan werken. Ik stel voor de BMW te nemen. Deze rijdt zuiniger. Yvonne vraagt of er wel genoeg benzine in de tank zit. Typische humor. Vanaf 7.15 uur sta ik er alleen voor.

Drie maanden geleden ging het bij ons zoals in veel andere gezinnen. Yvonne was vroeg van huis en ik zorgde ervoor dat iedereen op tijd naar school ging. Elk kind had een eigen takenpakket. Ik ging douchen na het vertrek van Yvonne. Als ik beneden kwam, dan was de tafel afgeruimd, de vaatwasser ingeruimd en de hond uitgelaten. Ik zorgde voor de ‘finishing touch’. Het huis was aan kant, als de laatste persoon vertrok.

We zullen ons als gezin opnieuw moeten organiseren. Hoe we dit gaan doen? Dat weten we niet. Het is onbekend wat ons de komende weken te wachten staat. Toch zullen we het zaakje langzaamaan weer op de rit moeten zien te krijgen.

In de ochtend ben ik bezig met het invullen van formulieren, het bezoeken van de apotheek, het leegmaken van mijn mailbox en het voeren van telefoongesprekken. Tussendoor ga ik naar school om Guusje extra pijnmedicatie te geven. Om 11.45 uur sta ik net als alle andere ouders bij school.

Ik wil voorkomen dat Guusje teveel van zichzelf eist. Ze wil graag naar school, maar ik zie dat dit haar erg veel energie kost. Mijn voorstel is dan ook om ’s middags niet naar school te gaan. Wel afspreken met een vriendin na schooltijd. Ik wijs Guusje erop dat ze veel extra pijnmedicatie gebruikt. Ik kijk haar aan. Wat is hierop uw antwoord? Guusje stemt in. Niet naar school. Wel afspreken met vriendinnen.

De middag en de avond verlopen rustig voor mij. Korte boswandeling. Gesprek met de huisarts. Boodschappen doen. Kinderen vervoeren. Formulierenwinkel doornemen. Brandstoffilter van auto vervangen. Verkeerd tanken is een duur grapje.

Guusje’s koorts is niet meer teruggekomen. Dat is een goed teken. Wel moeten we contact op gaan nemen met het zogenaamde Pijnteam in het AMC. Guusje heeft tussendoor te vaak pijn en gebruikt veel extra pijnmedicatie. Dit moet anders.